Latest News

    • 31.12.2019
    • 0
    Johtoblogi: Puheterapeutti tarvitsee yhteisön selvitäkseen

    Johtoblogi: Puheterapeutti tarvitsee yhteisön selvitäkseen

    Blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana Puheterapeutin työ sisältää paljon kohtaamisia. Laskeskelin kerran työnohjauksessa, että parhaimpina asiakastyöviikkoina saatoin kohdata yli 100 ihmistä. Nämä henkilöt olivat asiakkaitteni lisäksi vanhempia, työntekijöitä ja muita lähi-ihmisiä. Puheterapeutti toimii usein kentällä yksin. Omassa kunnassa ei välttämättä ole toista puheterapeuttia töissä. Kiertävä puheterapeutti kulkee päiväkodista toiseen, ja kohtaa omia työkavereitaan ehkä kerran viikossa

    • 11.12.2019
    • 0
    Äännekoulu osallistuu Cohewe hankkeeseen Vantaan kaupungin kumppanina

    Äännekoulu osallistuu Cohewe hankkeeseen Vantaan kaupungin kumppanina

    Iloisena tiedotamme, että Vantaan lapset pääsevät nettiterapian pariin, kun Äännekoulu ja Vantaan puheterapeutit tekevät yhteistyötä Cohewe-hankkeen tiimoilta. Hankkeessa Vantaan puheterapeutit tekevät nettiterapiaa omille asiakkailleen Äännekoulun järjestelmän kautta. Hankkeessa on tarkoitus tutkia, miten puheterapian kotiharjoittelua voidaan tukea nettiterapian avulla. Olemme erittäin ylpeitä, että Vantaa valitsi meidät kumppanikseen. Olemme tehneet Suomessa pisimpään nettipuheterapiaa, ja meille on tärkeää

    • 31.10.2019
    • 0
    Äännekoulu lahjoittaa R- ja L- itseopiskelukursseista 1.11-31.12.2019 saadut varat Imetyksen tuki Ry:lle

    Äännekoulu lahjoittaa R- ja L- itseopiskelukursseista 1.11-31.12.2019 saadut varat Imetyksen tuki Ry:lle

    Imetyksen tuki Ry tekee Äännekoulun kannalta todella tärkeää työtä. Se tekee näkyväksi imetystä, jolla on monia merkittäviä rooleja puheen kehityksen kannalta. Imetyksen Tuki Ry tukee niin täys- kuin osittaisimettäjiä. Siksi Äännekoulu haluaa tukea Imetyksen tuki Ry:n toimintaa lahjoittamalla varoja yhdistykselle. Imetys tukee vauvan kasvojen lihaksiston kehittymistä Imettäminen vahvistaa vauvan suun lihaksistoa. Imiessä vauva joutuu käyttämään erityisesti

    • 11.9.2019
    • 0

    Johtoblogi: Yksilötyöskentelystä kohti yhdessohjautuvuutta

    Blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana Osallistun tällä hetkellä Promindan pitämään Teal Bootcampiin. Tässä koulutuksessa on tarkoitus rakentaa meille Äännekouluun omaan arkeen sopivia kokeiluja, joissa tutkitaan sitä, miten voisimme yrityksenä liikkua kohti TEAL-ajattelumalleja: itseohjautuvuuttta, työn merkityksellisyyttä ja ihmisen kokonaista potentiaalia huomioiden. Tämän koulutuskerran jälkeen jäin pohtimaan miten voisimme kehittää tiimityöskentelyä meillä Äännekoulussa. Terapia on yksilösuoritusta Terapian tekeminen

    • 28.8.2019
    • 0
    Johtoblogi: Mikä on organisaatiosi  ihmiskäsitys?

    Johtoblogi: Mikä on organisaatiosi ihmiskäsitys?

    Blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana Osallistun tällä hetkellä Promindan pitämään Teal Bootcampiin. Tässä koulutuksessa on tarkoitus rakentaa meille Äännekouluun omaan arkeen sopivia kokeiluja, joissa tutkitaan sitä, miten voisimme yrityksenä liikkua kohti TEAL-ajattelumalleja: itseohjautuvuuttta, työn merkityksellisyyttä ja ihmisen kokonaista potentiaalia huomioiden. Ensimmäisen tapaamiskerran aiheena oli ihmiskäsitys ja miten se vaikuttaa johtamiskäytäntöihin. Pomot… ne hyvät… ja huonot Olen

    • 26.5.2019
    • 0
    Nojatuoli on puheterapiahuoneen sydän: Hakolan Day <3

    Nojatuoli on puheterapiahuoneen sydän: Hakolan Day <3

    Yhteistyössä Hakolan kanssa Terapia on alussa. Väsähtäneen näköinen vaari on tuonut lapsenlapsensa terapiaan. Hän istuu nojatuoliin. Aloitamme terapian ja kohta huomaan. Vaari nukahti. Kun lähdimme suunnittelemaan Äännekoulun terapiakeskusten sisustusta, sanoin ihan ensimmäisenä: haluan nojatuolin jossa vanhemman on hyvä istahtaa seuraamaan terapiaa, tai minun käpertyä lapsen kanssa lukemaan kirjaa. Saa siihen vaikka torkahtaa – niinkuin eräs

    • 20.5.2019
    • 0

    Johtoblogi: Irti kontrollista

    Blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana Olen ollut nyt Äännekoulun päävastuullisessa roolissa noin vuoden, kun yhtiökumppanini luopui omasta omistuksestaan. Yhtenä tärkeänä teemana on meillä siirtyä itseorganisoituvaan organisaatioon. Kirjoitinkin aijemmin täällä siitä, miten meillä Äännekoulussa päätetään asioista. Kontrollista luopuminen on kuitenkin selvästi vaikeaa minulle. Olisi kiva pitää kaikki langat itse käsissään, mutta koska minulle tärkeä arvo – TEAL

    • 23.4.2019
    • 0
    Johtoblogi: Mitä Äännekoulun terapiakeskuksissa päätetään asioista?

    Johtoblogi: Mitä Äännekoulun terapiakeskuksissa päätetään asioista?

    Tässä blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana “… anybody can put on the hat of `the boss` to bring out about important decisions, launch new initiatives, hold under-performing colleagues to account, help resolve conflicts, or take over leadership if results are bad and action is needed.” Frederic Laloux, Reinventing organisations Kuka tahansa voi päättää asioista – onkin

    • 15.4.2019
    • 0
    Loppuuko tunnit päivästä kesken?

    Loppuuko tunnit päivästä kesken?

    Vilkaiset kelloa. Pitäisi päästä kotiin! Koira tarvitsee pissatuksen ja lapset ruokaa. Mistä ihmeestä revitään aika näille? Ja sitäpaitsi, mistä lähtien filosofian maisterin tehtävänä on ollut leikata ja laminoida kuvia. Kello 15.30 viimeisen asiakkaan jälkeen katsot TODO listaasi. Siinä on ihan liian monta asiaa, jotka kaikki pitäisi hoitaa, mielellään jo tänään. Kuvien tekemistä, lausuntojen lähettämistä. Olet

    • 9.4.2019
    • 1
    Johtoblogi: Miksi Äännekoulussa pidetään yrityskulttuuria niin tärkeänä?

    Johtoblogi: Miksi Äännekoulussa pidetään yrityskulttuuria niin tärkeänä?

    Tässä blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana. ”People are not made to fit pre-defined jobs; their job emerges from a multitude of roles and responsibilities they pick up based on the interests, talents and the needs of the organization.” Laloux F. Reinventing Organisations Ihminen on kokonaisuus, jolla on erilaisia taitoja, kokemuspohjia, koulutusta ja kiinnostuksen kohteita. Hyvä työ

    • 9.10.2018
    • 0

    Pitkälle erikoistunut terapeutti on yhteiskunnalle aina halpa

    Kela avasi viime keväänä kilpailutuksen, jonka tarkoituksena oli hakea palveluntuottajia vaikeavammaisten terapioiden tuottajiksi. Edellisen kilpailutuksen kriteerit olivat muuttuneet voimakkaasti, laatua painotettiin 20% ja hintaa 80%. Kokonaistaloudellisin oli siis se terapeutti, joka oli halpa. Tämä painotus lähti liikkeelle Aalto-yliopiston tekemästä selvityksestä, jossa todettiin että Kelan palvelutuottajien hinnat ovat karanneet käsistä ja terapeutit investoivat mm. liikaa välineisiin

    • 2.9.2017
    • 0
    Äännekoulun nettiterapiaan sitoutuneet lapset kuntoutuvat kokonaan tai edistyvät merkittävästi

    Äännekoulun nettiterapiaan sitoutuneet lapset kuntoutuvat kokonaan tai edistyvät merkittävästi

    Äännekoulussa on toteutettu nettiterapiaa viimeiset kolme vuotta. Nettiterapian toteutusmallia on kehitetty koko tämän ajan. Tällä hetkellä nettiterapia toimii näin: Lapset tulevat terapiaan arvion kautta, jolloin he eivät saa aloittaa harjoittelua ennenkuin he ottavat puheterapeuttiin yhteyttä ja saavat ohjeet jatkoa varten. Perhe harjoittelee lapsen kanssa Äännekoulun videoharjoitteiden ja pelien avulla itsenäisesti omalla ajallaan ja raportoivat noin

    • 21.8.2017
    • 0
    Aluehallintovirasto tarkasti Äännekoulun

    Aluehallintovirasto tarkasti Äännekoulun

    Aluehallintovirastoa pyydettiin selvittämään maaliskuussa 2016 huolehtiiko Äännekoulu ja Äänneloikka Oy velvollisuuksistaan potilasasiakirjojen laatimisessa ja säilyttämisessä, salassapidossa ja tietoturvassa toimiessaan ykstyisenä terveydenhuollon palvelun tuottajana. Olimme iloisia tästä selvityksestä, jotta saimme itsekin tietää, onhan toimintamme kaikki säädökset kattavaa. Äännekoulu on puheterapeuttisen nettiterapian edelläkävijänä pyrkinyt selvittämään ja huolehtimaan asiakkaiden tietoturvasta, tiedonsiirron ja tiedonsäilytyksen osalta. Olemme koko Äännekoulun kehitystyön

    • 13.2.2017
    • 0
    Lähes 1000 ärrää myöhemmin

    Lähes 1000 ärrää myöhemmin

    Kuinka vähän tiesinkään ärrästä kun aloitin Äännekoulun puheterapeuttina. Nyt haluan jakaa sinulle sen, mitä lähes 1000 ärrää on opettanut minulle tämän vaikean tremulantin kuntoutuksesta. Tämä yhteenveto perustuu  omiin kliinisiin havaintoihini, eivätkä tieteelliseen tutkimukseen. Seuraavista tuhannesta lupaan tehdä artikkelin 😉 Suurin osa lapsista, jotka tulevat Äännekouluun voidaan luokitella näihin kolmeen katergoriaan. Lue tästä mitkä ne ovat, ja mitä harjoituksia

    • 29.9.2015
    • 0
    Katja Kosken äännekoulu digitalisoi puheterapian

    Katja Kosken äännekoulu digitalisoi puheterapian

    Lapsen yksittäistä äännevirhettä niinkuin ärrävirhettä, s tai l-äänteen puuttumista, ei pidetä mitenkään vakavana asiana. Yleensä alle 5 -vuotiaat lapset saavat neuvolasta kotiohjeita äänteiden harjoitteluun. Lisäksi 5-6 -vuotias äännevirheinen lapsi voi parhaimmissa tapauksissa saada yksittäisen käynnin puheterapeutin luona. Jos äännettä ei opita, ajatellaan että koulujen laaja-alaiset erityisopettajat hoitavat äännevirheet kuntoon. Lapselle ja perheelle äänteen – niinkuin