Hyviä kokemuksia Äännekoulun nettiterapiasta

Blogikirjoitus julkaistu 20.5.2022

Äännekoulun nettiterapian määrä on kasvanut tasaisesti ja vauhdikkaasti. Olemme keränneet palautetta nettiterapiajakson käyneiden lasten vanhemmilta. Halusimme kuulla vanhempien kokemuksia nettiterapiasta, ja palautteiden perusteella voidaan sanoa, että nettiterapia on yllättänyt positiivisesti monet vanhemmat. Olemme saaneet paljon palautetta, jossa nettiterapiaa epäillään aluksi perheellle hankalaksi vaihtoehdoksi, mutta osoittautuikin erittäin toimivaksi.

“Tämä oli kyllä tosi hyvä reissu, vaikka alkuun vähän skeptinen olinkin. Loppukeväästä aloitettiin, kesällä R oli vielä ihan puhdas L, mutta sieltä se vaan hienosti löytyi. Olen myös erittäin ylpeä 6v:sta miten hienosti hän tähän keskittyi, vaikka neuvolassa tätä epäiltiin. Hän oli täysillä mukana melkein 2 lisenssijaksoa, ihan loppumetreillä vasta tuli pientä turnausväsymystä.”

Saimme yhteensä 127 palautetta terapiajakson päättymisen jälkeen. Palautteiden yhdeksi tärkeimmäksi havainnoksi osoittautui se, kuinka paljon vanhemmat kokivat, että lasten kielelliset taidot olivat kehittyneet. Alla olevasta kuviosta voi nähdä, että yhteensä 103 vanhempaa kertoi lapsen ongelmien muuttuneen paljon paremmiksi nettiterapian seurauksena. Lisäksi 13 vanhempaa arvioi ongelmien menneen vähän paremmiksi. Vain yksi vastanneista kertoi ongelmien muuttuneen huonommiksi.

nettipuheterapia

Äännekoulun valikoimasta löytyy neljä eri vaihtoehtoa nettipuheterapialle. Alla olevasta linkistä pääset tutustumaan Äännekoulun Nelli-nettipuheterapian vaihtoehtoihin. Kaikki nettiterapiajaksot kestävät kolme kuukautta ja ne sisältävät 12 käyntikertaa. Terapiajakso alkaa puheterapeutin arviolla. Arvio tehdään videoviestillä sekä kyselylomakkeella, ja siinä kartoitetaan lapsen lähtötaso ja annetaan ensimmäiset harjoitukset. Samalla muodostetaan terapiasuhde. Perhe pääsee sisälle verkkokuntoutusympäristöön, jossa he harjoittelevat viikoittain puheterapeutin valitsemien harjoitusten perusteella 3−5 kertaa viikossa. Verkkokuntoutusympäristö sisältää videoharjoituksia, kirjallisia ohjeita sekä lasta motivoivia nettipelejä.

Äännekoulun nettiterapiaa suosittelee erittäin todennäköisesti arvosanoilla 9 tai 10 jopa 83% vastaajista. Erittäin epätodennäköisesti nettiterapiaa suosittelee vain yksi vastaaja. Seuraavaksi yleisimmät arvosanat olivat 8 ja 7. Suurimmaksi nettiterapian eduksi koettiin se, että terapiaharjoitteet ovat monipuolisia ja helposti toteutettavia. Puheterapeuttimme saivat paljon kaunista palautetta terapiasta. Vanhemmat kokivat hyödylliseksi myös sen, että etäterapia säästi aikaa, kun ei tarvitse liikkua paikasta toiseen, vaan terapian voi tehdä kotoa käsin. Lisäksi vanhemmat pystyivät helposti osallistumaan terapiakertoihin ja hyödyntämään terapiaharjoituksia myös arjessa. Nettiterapia on myös joustava vaihtoehto, koska nettiterapiakerrat tehdään oman aikataulun mukaan puheterapeutin antamaan määräaikaan mennessä. Suurin hankaluus, jonka vanhemmat kohtasivat, oli lapsen motivointi terapiaa varten.

“Ärrän löytyminen itsenäisesti videoita katsomalla ja netistä tietoa etsimällä ei tuottanut mitään tulosta. Puheterapeutin ohjeet ja henkilökohtaiset videot alkoivat heti tuottamaan tulosta. Loistava tuki ja apu opetukseen.”