Miten puheterapeutti voi suuntautua itseään kiinnostavalle osa-alueelle?

Blogikirjoitus julkaistu 30.3.2022

Opiskelijana ja uran alkuvaiheessa on vaikea päästä kartalle siitä, miten puheterapeuttina voi perehtyä tiettyyn puheterapian osa-alueeseen ja miten voi pyrkiä työelämässä tätä suuntautumisaluetta kohti. Monilla jo opintojen aikaiset mahdollisuudet herättävät myös kysymyksiä. Puheterapeuttimme Tuulevi Väinölä kertoo tässä lyhyessä haastattelussa, miten hän on suuntautunut syömisen pulmiin ja päätynyt työskentelemään syömisen pulmien parissa.

Miksi kiinnostuit syömisen pulmista?

Halusin tehdä merkityksellistä työtä ja syömisen kuntoutuksen parissa koen olevani suuresti hyödyksi muille.

Missä vaiheessa opiskelua/työelämää kiinnostuit syömisen kuntoutuksesta?

Kiinnostuin syömisen kuntoutuksesta kolmannen lapsemme jälkeen ollessani hoitovapaalla. Äitipiireissä törmäsin yhä enemmän perheisiin, joiden lapsilla oli syömisen kanssa pulmaa. Halusin, että puheterapeuttina voisin auttaa tällaisia perheitä, kun palaisin takaisin töihin. Hakeuduin ensimmäiseen syömiskoulutukseen ja siitä se hiljalleen lähti.

Onko jo opiskeluaikana mahdollista suuntautua/erikoistua itseään kiinnostavaan aihealueeseen?

Varmasti mahdollisuuksia olisi, jos jo niin varhaisessa vaiheessa tietää, mikä aihe-alue kiinnostaa muita enemmän. Näitä voisivat olla mm. harjoittelupaikkojen, kurssien sekä kirjallisten töiden valinnat. Kannustaisin kuitenkin pitämään mielen avoinna erityisesti opiskeluvaiheessa ja vastavalmistuneena ja rohkeasti kokeilemaan töitä monipuolisesti eri häiriöalueiden parissa.

Minkälaisia erikoistumismahdollisuuksia työelämässä on?

Riippuen missä olet töissä, erikoistumismahdollisuuksia on useita. Puheterapeutti voi hakeutua omaa aihealuetta kiinnostaviin koulutuksiin, seminaareihin ja luennoille. Lisäksi voi yrittää hakeutua sellaiseen työpaikkaan, jossa voi työskennellä juuri tietynlaisen asiakaskunnan parissa. Myös kokeneemmilta kollegoilta, yli ammattirajojen, voi ammentaa tärkeää tietoa jota hyödyntää sitten omassa työssään.

Onko erikoistuminen hankalaa vai onko helppoa saada esimerkiksi juuri itseä kiinnostavalta aihealueelta töitä?

Perehtyminen tiettyyn aihealueeseen ei ole hankalaa, mutta se vie aikaa ja viitseliäisyyttä. Kiinnostavia töitä löytyy varmasti!