Parhaat lisäkoulutukset puheterapeuteille

Blogikirjoitus julkaistu 23.1.2023

Lisäkouluttautuminen on puheterapeuttien työn sokeri ja suola. Yliopistossa ainakin se tuli opittua, että valmiiksi tässä ammatissa ei tule oikein koskaan.

Siksi halusimme kerätä sinulle listan puheterapeuttien itsensä parhaina pitämistä koulutuksista. Teimme pienen kyselyn sekä instagramissamme, omille puheterapeuteillemme, että myös ideoita puheterapiaan – Facebookryhmässä.

Huomiona nostettakoon, että suurin osa mainituista kouulutuksista olivat hyvin käytännönläheisiä. Silti puheterapeutit arvostivat sitä, että koulutuksen taustalla oli tutkittu viitekehys.

Tässä siis TOP 4 koulutusta, perusteluineen, joita jokaisen puheterapeutin pitäisi käydä. Lisänä myös muutama erityismaininta 🙂

1. PROMPT

Prompt on kosketusviheisiin perustuvaa terapiaa, jonka on kehittänyt amerikkalainen puheterapeutti Deborah Hayden. Prompt on tarkoitettu erityisesti epäselvän puheen kuntoutukseen ja parhaiten se sopii. dyspraktikoille. Prompt koulutus nousi ehdottomasti yhdeksi parhaimmaksi koulutukseksi:

”Prompt-koulutus avasi puhemotoriikan kuntoutuksen aivan uudella tavalla, jota ei peruskoulutuksessa käsitelty lainkaan.”

Äännekoulu tuo Suomeen PROMPT koulutusta. Seuraavat koulutusajat kannattaa tsekata koulutuskalenteristamme.

Lue lisää : Äännekoulun koulutuskalenteri

2. HANEN – IT TAKES TWO TO TALK

HANEN koulutus on puheterapeuteille ja kasvattajille suunnattu koulutus, joka keskittyy lasten kielellisten ja kommunikaation taitojen tukemiseen. HANEN koulutus perustuu ajatukselle, että lasten kielellinen ja kommunikaation kehitys tukee parhaiten heidän ympäristössä, jossa he viettävät eniten aikaa: kotona ja päiväkodissa.

”Tutkittua, vanhempilähtöistä. Hyvin selkeä ja kattava kokonaisuus varhaiseen tukeen.”

Hanen koulutusta järjestää Hanen-keskus ja vanhemmille kursseja järjestää ainakin Outloud.

3. MYOFUNKTIONAALINEN KOULUTUS

Myofunktionaalisen terapian tavoitteena on parantaa suun ja kasvojen lihasten hallintaa ja koordinaatiota, mikä auttaa esimerkiksi kielen lepoasennon löytymiseen ja voi auttaa esimerkiksi nenähengityksen löytymiseen.

”Siitä sai paljon lisätietoa, jota voi hyödyntää monenlaisten asiakkaiden kanssa. Koulutuksessa käytiin läpi konkreettisia asioita.”

Myofunktionaalista koulutusta järjestää Suomessa Hanna Mäkinen. Äännekoulun Reetta Baldin pitää myös kursseja liittyen myofunktionaalisiin häiriöihin, esimerkiksi kireään kielijänteeseen ja siitä syntyviin seurauksiin.

4. KIPINÄÄ JA KÄYTÄNNÖN IDEOITA KUVAKOMMUNIKOINTIIN

Kipinäkeskuksen Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin nousi myös yhdeksi parhaimmista koulutuksista ja sai usean maininnan kyselyssämme. Koulutus sisältää paljon arjen vinkkejä kuvakommunikoinnin käynnistämiseen.

ERITYISMAININNAT

Erityismainintoja vielä nostaaksemme, tässä muutamia muita tykättyjä koulutuksia:

**OPT-koulutukset (Talktools)

**Kommunikoinnin kolmio ja kulmakivet (Professiolta löytyy verkkokurssi tähän, Äännekoulu järjestää koulutusta livenä tasaisesti)

**Havainnointikoulutukset (Äännekoulu)

**SOS – Feeding (valikoiville syöjille)

**Monikielisten lasten kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen (Äännekoulun Maija Talven kurssi, löytyy myös verkkoluentona)Tämän koulutuksen vinkkeihin perheen ohjaamisesta olen palannut usein. Niitä kaikkia ei saa heti sovellettua käytäntöön, mutta teemat jäävät pohdituttamaan.”

Kiitos lämpimästi kaikille jotka vastasitte kyselyyn. Ja ei muuta kuin kouluttautumaan!