Perheiden puheenvuoro

Blogikirjoitus julkaistu 12.10.2022

Sanavaraston nettiterapiaa on nyt toteutettu vajaa vuosi Äännekoulussa. Tässä vaiheessa näin terapeuttina alkaa olla aika hyvä käsitys siitä, millaisia tuloksia sillä voidaan saada. Pystytään huomaamaan, miten lapset oppivat uutta sanastoa ja käsitteitä ja oppivat sinnikkäämmin etsimään sanoja, vaikka ne eivät heti tulisikaan mieleen. Terapeutti näkee myös, miten vanhempien taidot havainnoida ja tukea lasta kertomisessa ja nimeämisessä karttuvat.

Se, mitä terapeutti ei kuitenkaan voi kysymättä tietää, on perheiden oma kokemus nettiterapiasta. Se, miltä harjoittelu tuntuu ja miten se käytännössä onnistuu kotona. Se, miltä terapeutin ohjeet tuntuvat. Se, miten vanhemmat kuvaavat lapsen oppimista ja sen vaikutuksia lapsen elämään.

Perheiden vuoro

Tässä seuraavaksi erään sanavaraston nettiterapiaan osallistuneen lapsen vanhemman ajatuksia.

Tähän nettiterapiasysteemiin kuuluu 12 ohjauskertaa ja omatoimista harjoittelua ohjeiden perusteella. Mitä ajattelette, miten tarpeellisia säännölliset ohjauskerrat ovat?

“Säännölliset ohjauskerrat ovat todella tärkeitä ja tarpeellisia. Sillä tavalla tulee paljon toistoa, mikä on tärkeää lapsen sanavaraston laajenemisen kannalta.”

Millaiset harjoitukset ovat olleet teille hyödyllisimpiä; linkatut ohjausvideot, pelit, tehtäväkirja, muut arjen vinkit?

“Kaikki harjoitukset ovat olleet mielestämme hyviä. Hyödyllisintä on ollut se, että olemme siirtäneet saamiamme vinkkejä arkeen ja ottaneet käyttöön, jolloin toistoa tulee paljon.”

Millaisissa tilanteissa olette tehneet harjoituksia arjessa?

“Ihan perusarjen pyörityksen yhteydessä olemme käyttäneet kulloinkin harjoiteltavaksi annettua sanastoa esim. ruoan laiton tai kauppareissun yhteydessä ruokasanastoa, pesulla nimetään kehonosia, pukemisen yhteydessä vaatesanoja.”

Millaista hyötyä tästä harjoittelusta on ollut lapselle? Entä teille vanhemmille?

“Lapselle on ollut valtavasti hyötyä tästä harjoittelusta. Sanavarasto on kehittynyt aivan hurjasti. Puheenkehitys on mennyt valtavasti eteenpäin. Juuri tuli hoidosta tällä viikolla ihanaa palautetta, että lapsi puhuu ja kyselee sielläkin todella paljon.

Meille vanhemmille on ollut hurjan ihana seurata, kun lapsen puhe on kehittynyt hyvien täsmävinkkien avulla.”

Muuta mieleen tulevaa 🙂

“Toisinaan on ollut vaikea löytää sopiva/hyvä aika tehtävien tekoon. Hoitopäivien jälkeen, kun lapsi on väsynyt, niin on hankala aloittaa harjoitusten teko. Meillä on kuitenkin kirjat toimineet aina, koska ne kiinnostavat. Myös arjen yhteydessä kaikki puhe; ihmettely, juttelu, kysymykset ovat vieneet puhetta eteenpäin. Säännöllinen toisto on ollut todella tärkeää. Toisinaan itsellä on ollut huono omatunto, jos harjoitusten teko on kiireisen viikon takia jäänyt vähemmälle. Joka tapauksessa meille tämä nettiterapiasysteemi on toiminut ja olemme saaneet todella arvokkaita neuvoja ja vinkkejä arkeen. Kiitos tuhannesti!”

Näitä lukiessa menee ainakin itselläni kylmät väreet. Emme tapaa reaaliajassa, mutta silti perhe saa ohjauksesta näin paljon irti. Mahtavaa ja niin merkityksellistä!

Vanhempi kuvaa yllä hyvin myös harjoittelun haasteita. Arki on arkea kiireineen, eikä aina vaan ehdi. Siitä huolimatta sanavaraston nettiterapiaan osallistuneet perheet ovat verrattain sitoutuneita; 12 ohjauskerrasta perheet ovat käyttäneet keskimäärin 8,4. Kun tarkastellaan mediaania, luku nousee jopa kymmeneen. Joukkoon mahtuu joitakin perheitä, joille tämä harjoittelumuoto ei ole ollut sopiva esimerkiksi vanhempien riittämättömän kielitaidon vuoksi tai elämässä on tullut eteen muita haasteita samaan aikaan, minkä vuoksi jo alussa keskeytyneet ääripäät pois jättävä mediaani on parempi mittari.

Sanavaraston nettiterapiassa on ollut mukana useita monikielisiä perheitä. Heidän kanssaan harjoittelemme suomen kielen sanastoa, mutta samalla myös kotikieltä vanhempia ohjaamalla. Eräs monikielisen lapsen vanhempi kuvasi kokemuksia sanavaraston nettiterapiasta näin:

Haluaisitteko kertoa, millaista tämä harjoittelu on teidän mielestä ollut? Miten suomenkielisten sanojen harjoittelu on onnistunut? Onko harjoittelusta ollut hyötyä suomen tai venäjän kielen oppimisen kannalta? Oletteko te vanhemmat saaneet jotain uusia vinkkejä?

“Lapsi kertoo minulle joka ilta venäjäksi miten päivä päiväkodissa meni! ja eilen hän puhui ja sanoi lauseen suomeksi. hän kysyi opettajalta mitä ruokaa päiväkodissa on tänään.,?!😀😀😀”

“Mielestämme suomenkielisten sanojen harjoittelu on lapselle erittäin hyödyllistä, koska hän kehittää muistiaan, hän kerää sanavarastoa ja kaikki tämä esitetään leikkisällä tavalla, mikä tekee työstä erittäin yksinkertaista, koska lapsi on kiinnostunut uuden oppimisesta .”

Yhtenä sanavaraston nettiterapian tärkeimmistä tavoitteista, ellei jopa kaikkein tärkeimpänä, on ollut ohjata vanhempia huomaamaan miten lapsi käyttää sanastoa ja miten arjessa ihan tavallisella juttelulla voi tukea lapsen kielen kehitystä. Näiden ylläolevien ja muiden vastaavien vanhempien kommenttien perusteella homma toimii!