Blogisarjassa puhutaan Äännekoulusta työpaikkana

Puheterapeutin työ sisältää paljon kohtaamisia. Laskeskelin kerran työnohjauksessa, että parhaimpina asiakastyöviikkoina saatoin kohdata yli 100 ihmistä. Nämä henkilöt olivat asiakkaitteni lisäksi vanhempia, työntekijöitä ja muita lähi-ihmisiä.

Puheterapeutti toimii usein kentällä yksin. Omassa kunnassa ei välttämättä ole toista puheterapeuttia töissä. Kiertävä puheterapeutti kulkee päiväkodista toiseen, ja kohtaa omia työkavereitaan ehkä kerran viikossa toimistolla. Asioiden kanssa voi jäädä hyvin yksin.

Yksin asioista päättäminen on raskasta

Omat väsymisen tunteeni ovat tulleet siitä, kun ympärilläni on ollut vaikeita asiakkaita ja vaikeita yhteisöjä. En ole osannut auttaa asiakkaita, koska en ole tiennyt mitä pitäisi tehdä. Perheet ovat jääneet etäiseksi, kun puheterapia on toteutunut pelkästään koululla tai päiväkodissa.

Jatkuva päätöksenteko on raskasta. Usein puheterapeuttina joutuu tekemään yhden päivän aikana niin monta päätöstä yksin, että se rasittaa. Pitää päättää mihin terapiassa keskittyy, mitä seuraavana tehdään, mihin asiakas lähetetään. Päätöksentekoa haittaa usein se, ettei ole oikein ketään kenen kanssa reflektoida mikä on oikein ja mikä väärin.

LUE LISÄÄ: Mikä on organisaatiosi ihmiskäsitys

Näin ratkaisemme pulmia Äännekoulussa

Äännekoulu kulkee kohti TEAL-organisaatiota ja sen yksi kulmakivistä on yhdessäohjautuvuus. Siksi vaalimme todella paljon niitä tilanteita, joissa puheterapeutit voivat reflektoida omaa työtään omien kollegojensa kanssa.

Minulle on puheterapeuttina ollut aina tärkeää ammatillinen työnohjaus. Siis sellainen, mihin olen voinut tulla omien asiakkaitteni kanssa pohtimaan mitä teen kenenkin kanssa. Olen huomannut, että nämä ammatillisen työnohjauksen hetket ovat opettaneet minua puheterapeuttina kaikista eniten.

Siksi Äännekoulussa on melkein joka viikko työnohjaus. Työnohjaus mahdollistaa monia asioita:

  • Puheterapeutti saa apua omaan asiakeissiinsiä: mitä teen juuri nyt.
  • Hän saa tukea omaan ammatillisuuteensa: miten suhtaudun tähän tilanteeseen.
  • Hän oppii toisten keisseistä: hei minullakin on tuollainen lapsi terapiassa, kokeilenpa tätä
  • Ja kehittyy terapeuttina: kun näkee myös muiden asiakkaita, saa paljon laajemman käsityksen erilaisista terapiamenetelmistä ja häiriöryhmistä.

Lisäksi Äännekoulussa on olemassa ns. helppikanava, johon puheterapeutti (asiakasperheen luvalla) voi lähettää salatulla tavalla asiakkaastaan videota. Silloin puheterapeutti saa akuutisti apua vaikka heti omiin keisseihinsä.

Miten sinun työpaikassasi tuetaan työtäsi? Miten haluaisit että sinua tuetaan?

Leave a reply