Toimimme Kelan palveluntuottajana Uudellamaalla. Kela varmistaa palvelustandardiaan niin, että he auditoivat noin 50 palveluntuottajaa vuositasolla tarkastaakseen että palvelutuottajat toimivat niin kuin Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen standardissa mainitaan.

Palvelutuottajan kannalta tilanne on toki jännittävä, mutta samalla myös antoisa. Päivä Kelan auditoijan kanssa sujui mukavasti. Päivän aikana läpikäytiin meidän tilat, verkkosivut, vakuutukset, terapeuttien ensiaputaito, lisäkoulutukset sekä koulutussuunnitelmat.

Saimme kiitosta palvelun laadusta

Äännekoulussa meillä on rakennettu koulutuspolut eli valmiit mallit epäselvän puheen ja syömisen kuntoutuksen lisäopiskeluun. Tämä helpottaa koulutusten valintaa, kun nuori puheterapeutti voi katsoa valmiista listasta mitä koulutuksia kannattaa käydä ja missä järjestyksessä.

Puheterapeuteille tarjotaan joka viikko työnohjausta, jolloin he voivat saada apua omiin asiakascaseihinsa ihan joka viikko. Lisäksi on mahdollista saada mentorointia kokeneilta kollegoilta niin paljon kun tarvitaan. Näin nuorikin terapeutti pystyy antamaan laadukasta kuntoutusta, heti alusta asti.

Äännekoulussa on laatukäsikirja, jossa on kirjattu kaikki toimintamenettelyt ja Kelan terapian kulku on kirjoitettu kohta kohdalta auki. Silloin kaikki terapeuttimme toimivat tarkalleen samalla tavalla. Laatukäsikirjasta löytyy myös riskienhallintakartoitus ja ohjeita riskitilanteisiin.

Kirjauskäytännöt ovat tarpeeksi laadukkaita

Kelan auditoija oli erityisen tyytyväinen käyntikirjauksiimme. Meillä kirjataan käynteihin sekä lausuntoihin asiakkaiden edistyminen, sekä kotiharjoittelun toteutuminen. Lisäksi kirjaamme miten lapsi ja ympäröivä yhteisö ovat hyötyneet kuntoutuksesta puheterapian aikana.

Pyrimme tekemään kaikille asiakkaille Kelan edellyttämät GAS-tavoitteet piakkoin terapian alkaessa. Terapeuttimme saavat suoraa koulutusta tavoitteenasetteluun (meillä on oma verkkokurssi sitä varten), ja tavoitteita käydään yhdessä läpi työyhteisössä, jotta kaikilla olisi luottavainen mieli GAS-tavoitteiden luomisen suhteen.

Pieniä viilauksiakin löytyi

Kaikki ei ollut täydellistä, niinkuin voi olettaa. Yhdessä lausunnossa oli yksi väärä päivämäärä. Yksi lausunto ei ollut ehtinyt määräaikaan perille Kelaan. Pieniä virheitä siis. Nämäkin olivat hyviä tarkennuksia. Ymmärsimme nyt paremmin myös miten Kelan palautelomake tulee täyttää.

Asiakaspalautetta ryhdymme keräämään vielä systemaattisemmin tulevaisuudessa myös yhteistyökumppaneiltamme, kuten päiväkodeilta. Meille on Äännekoulussa ollut aina tärkeää saada palautetta toiminnastamme, jotta voimme kehittyä ja kehittää palveluamme. Tätä pyrimme tekemään myös KELA-terapioiden kohdalla.

Meille jäi hyvä mieli

Toimitusjohtajan roolissa olin ylpeä siitä, miten taitavia terapeutteja meillä on töissä. Meillä on paljon asioita jotka ovat juuri niin kuin pitääkin. Kehitettävääkin löytyi ja sekin on ihan ok. Oma mottoni on pitkään ollut ”progress, not perfection”. Nyt on taas hyvät suuntaviivat, joita kohti voimme matkata. Kela voi tulla toistekin käymään, meille jäi hyvä mieli.

Haluaisitko saada tulla lapsesi kanssa meille KELA-puheterapiaan? Ota yhteys palvelupäällikköömme Elina Malmivaaraan ja katsotaan teille sopiva terapeutti.

Leave a reply