Loppuuko tunnit päivästä kesken?

Vilkaiset kelloa. Pitäisi päästä kotiin! Koira tarvitsee pissatuksen ja lapset ruokaa. Mistä ihmeestä revitään aika näille? Ja sitäpaitsi, mistä lähtien filosofian maisterin tehtävänä on ollut leikata ja laminoida kuvia.

Kello 15.30 viimeisen asiakkaan jälkeen katsot TODO listaasi. Siinä on ihan liian monta asiaa, jotka kaikki pitäisi hoitaa, mielellään jo tänään. Kuvien tekemistä, lausuntojen lähettämistä. Olet unohtanut jälleen sen muistipelin tekemisen, jonka lupasit jo aikoja sitten perheelle.

Haluat hoitaa asiat hyvin. Mutta aika on rajallinen. Mikä avuksi?

Mitä rajallinen aika aiheuttaa?

Meistä jokainen puheterapeutti taistelee ihan varmasti riittämättömyyden kanssa. Ei pelkästään siksi, että meitä on niin vähän, vaan myös siksi että suurin osa puheterapeuteista jotka tunnen, ovat tunnollista porukkaa. Olemme ylpeitä omasta ammatistamme ja haluamme tehdä hyvää työtä.

Rajallinen aika aiheuttaa kuitenkin riittämättömyyden tunnetta:

  • Työt valuvat kotiajalle, ainakin ajatuksiin
  • Huono omatunto vaivaa kun ei ole ehtinyt tehdä asiakkaalle tarvittavaa materiaalia.

Ratkaisu ei voi olla se, että tekee lisää työtä. Mutta mitä voisit tehdä?

Näin hallitset aikaasi

Tässä kolme vinkkiä kuinka hallitset riittämättömyyden tunnetta ja aikaasi.

  1. Raivaa jokaiseen päivää vähintään yhden tunnin blokki, jolloin et ota vastaan asiakkaita.

    Tee siihen TODO lista ja käytä POMODORO tekniikkaa fokusoituaksesi työhön.

  2. Tarkenna omaa asiakasvalintaasi, jos pystyt.

    Tee töitä vain tietyn tyyppisten asiakkaiden kanssa, jolloin pystyt helposti kierrättämään materiaalia ja tehtäviä asiakkaalta toiselle. Tämä ei ole toki kaikille mahdollista.

  3. Kirjoita ylös kaikki työt, jotka voisit ulkoistaa pois.

    Siirrä nämä tehtävät assistentille.

Meillä Äännekoulun terapiakeskuksissa ajanhallinnan ongelmia ratkaistaan kahden kanavan kautta.

Ensinnäkin, jokainen puheterapeutti tutkii oman aikansa käyttämistä täyttämällä tasaisin väliajoin taulukkoa, mihin kirjaa kaikki tehtävät.

Oma taulukko katsotaan ohjaaja-terapeutin kanssa läpi. Ensiksi sieltä etsitään tehtävät, jotka voidaan ulkoistaa assistentille. Sen jälkeen mietitään, miten työ organisoidaan niin, että terapeutti jaksaa kaiken hyvin.

Joskus asiakkaita on liikaa. Silloin opetellaan sanomaan ei uusille ja vanhojen lopettelijoiden tilalle ei oteta uusia. Samoin pyritään siihen, että uudet asiakkaat olisivat samantyyppisiä kuin vanhat, jolloin terapian suunnittelu ja toteutus helpottuu.

Miten sinä hallitset aikaasi? Kommentoi alle!

Posted in Äännekoulu-elämää.